Barnen engagerar sig i Tåstarps bibliotek

TÅSTARP. Systrarna Malmgren fick nog av hoten om att Tåstarps gamla skola ska läggas ner, så de skapade nyhetsbladet Nordvästra Skånes Nyheter i protest.

Veronica och Linnea Malmgren, tio respektive sex år gamla, bor i Toarp och besöker ofta de olika aktiviteterna i den gamla skolan i Tåstarp. De är båda överens om att de inte kommer att låta skolan läggas ner utan protest.
– Jag blev arg och ledsen när jag hörde att biblioteket skulle läggas ner så vi kom på att vi kan göra en tidning, säger Veronica och får medhåll av lillasyster Linnea;
– Skolan är det enda vi har i byn och här finns den enda lekplatsen.
Förutom att syskonparet har skrivit nyhetsbladet har de även skapat märkesklubben där de designat ett märke där det står "Vi kämpar för vårt bibliotek. Vi ger oss aldrig." Ett märke som ska tryckas upp i 200 exemplar och delas ut på biblioteket.
– Försvinner biblioteket dör även gymnastik- och skytteföreningen ut, säger Veronica som hoppas att deras initiativ ska ge resultat och uppmuntrar fler att engagera sig.
– Vi får se vad som händer, men andra barn får gärna komma med förslag om hur vi kan rädda biblioteket.

Läs hela reportaget i Lokaltidningen: Ta mig dit -->>