Förskolan drog vinstlotten om Tåstarps skola

Tåstarps skola ska säljas till marknadspris. Bara någon dag efter att föreningen Vi i skolan lämnat sitt ja till att ta över huset för en krona kom beslutet som kullkastar deras planer. Men förskoleföretagaren Ellinor Rydell är glad. Nu kan hennes planer förverkligas.

TÅSTARP. Den utdragna diskussionen om framtiden för Tåstarps gamla skola fick nästan Ellinor Rydell att tröttna. Hon vill köpa skolan av kommunen för att starta en förskola med inriktning på rörelse och skapande. Och för henne är det viktigt att komma igång i januari då de flesta inskrivningar av barn görs.I veckan beslöt kommunstyrelsens arbetsutskott att gå vidare med försäljningen av huset, och att det ska ske till marknadspris. Kommunens exploateringschef Lars-Gunnar Ludvigsson får i uppdrag att genomföra affären och komma överens med köparen om priset.

Ellinor Rydell är glad och räknar med att hon ska hinna, fast beslutet måste gå hela vägen till kommunfullmäktige innan det är klart.

– Det är precis på gränsen, men målet är att öppna andra veckan i januari. Det behövs ett privat alternativ i Munka Ljungby och det står 20 barn i kö som behöver en plats i januari eller februari, säger Ellinor Rydell som planerar att starta en grupp för 15 barn.

Närmast måste hon få klart med tillstånden från byggnadsnämnden och barn- och utbildningsnämnden. Och så ska hon anställa en förskollärare.

– Jag är ju själv idrottslärare, fast jag har jobbar som förskollärare i sex år, berättar hon.

Lika glada är inte föreningen Vi i skolan som kämpar för bibliotekets bevarande i Tåstarp. Ellinor Rydell har lovat att både biblioteket och andra verksamheter i huset ska få vara kvar, men kanske i andra delar av huset. Det har inte föreningen accepterat.

För några veckor sedan fick Vi i skolan ett erbjudande av kommunen att ta över det slitna skolhuset för en krona. Efter stormöte i förra veckan gav de i måndags ett positivt besked, tillsammans med en ekonomisk kalkyl.

– Vi har levt upp till allt som kommunen önskat sig och så mitt i processen ändrar man inriktning och säger att det ska säljas till marknadspris. Vi blir avfärdade utan någon som helst kompromiss och är oerhört besvikna över att bli hanterade på det viset, säger Michael Hansson, ordförande i Vi i skolan.

I föreningens kalkyl fanns inkomster från bland annat kaféverksamhet, sponsring och uthyrning till företagare inom friskvård och kanske också någon som driver uteförskola. Tanken var också att låna 100 000 kronor till nödvändig renovering.

Men kommunalrådet Liss Böcker (C) tror inte på kalkylen.

– Jag vet att de har lagt ner ett jättearbete på det här, men känner ändå inte att det är realistiskt och att det är lite av en glädjekalkyl. Ska man se långsiktigt på detta så är det bättre att sälja för marknadspris till en entreprenör som vill driva en verksamhet, säger hon.

– Och så plötsligt kom det inte. Vi har hanterat detta sedan i våras och man kan ju ändå tycka att Vi i skolan haft rätt så långt tid på sig, menar Liss Böcker.

Oppositionsrådet BrittMarie Hansson (S) reserverade sig mot beslutet om försäljning, hon anser att skolan bör överlåtas till Vi i skolan för en krona eftersom den behövs som bibliotek och mötesplats på landsbygden. Hon ville annars ha en garanti för att få behålla biblioteket i sin nuvarande lokal. Nu kommer det ett flyttas till annan del av huset, vart är ännu inte bestämt.

Etiketter: hd / nst

Länkar