Biblioteket krymper i Tåstarp

På fredag är det meningen att kommunstyrelsen ska ta beslut om gamla skolan i Tåstarp. Föreskolegrundaren Ellinor Rydell tar över, och biblioteket krymps. Men partierna är inte överens.

TÅSTARP. Kritiken från byaföreningen Vi i skolan har varit hård. Kommunledningen anklagas för svek när den borgerliga majoriteten har sagt sig vilja sälja till idrottsläraren Ellinor Rydell. Tanken är att starta en ny förskola med inriktning på rörelse.

Samtidigt har det varit klart uttalat att föreningarna som i dag använder skolhuset skulle få stanna kvar.

Frågetecknet har varit biblioteket. Från början hade kultur- och fritidsförvaltningen bestämt sig för att dra in biblioteksfilialen som bara har öppet två eftermiddagar i veckan. När förslaget att sälja till förskola kom fram lovade politikerna att behålla biblioteksfilialen i ytterligare några år, och därmed ge ett indirekt stöd till det nya småföretaget genom en säker hyresintäkt.

Biblioteket har också bedömts som viktigt samlingspunkt i byn.

Den tilltänkte köparen hade förslag på att renovera källaren och flytta biblioteket dit, eftersom delen där böckerna står idag behövs för förskolan. Källaridén dömdes ut snabbt av många.

– Det är inte längre aktuellt. Det var mycket tydligt vid det samrådsmöte vi hade i Tåstarp. Eftersom ingen verkade vilja ha bibliotek i källaren tror jag inte att det förslaget har utretts, säger kommunalrådet Liss Böcker (C), som varit en av kommunens politiska kontaktpersoner.

I dag har biblioteket cirka 70 kvadratmeter i Tåstarp. I det köpeavtal som det nu jobbas med i Stadshuset skrivs det in att köparen ska tillhandahålla ytor för kommunens bibliotek.

Men det blir troligen inget exakt. Utrymmet som köparen och kommunens företrädare pratat om är dock betydligt mindre. Nu verkar det bara bli cirka 20 kvadratmeter.

Å andra sidan kan det bli andra utrymmen till de sittplatser som biblioteket har i dag.

– Hur och var biblioteket ska vara får du prata med kommunen om. Det måste politikerna bestämma, säger Ellinor Rydell.

Trots kritiska insändare och hård kritik verkar det finnas majoritet för att sälja och få en förskola till Tåstarp, men den borgerliga alliansen lär inte vara enig på fredag.

– Tills vidare säger jag nej, eller lägger åtminstone ned vår röst. Biblioteksfrågan måste vara löst innan försäljning. Jag förstår inte att det rummet på 20 kvadrat med flera dörrar skulle kunna fungera. Det måste till en tydligare skrivning i avtalet, det gynnar både kommunen och köparen, säger Lennart Engström (KD), som fortfarande tror mer på källarutrymmena.

– När det gäller tillgängligheten är det ingen större skillnad på en halvtrappa upp eller ned, säger han.

– Det var klart besked på Centerns medlemsmöte. Även om jag vet att det finns en del som är väldigt kritiska i dag hoppas jag att de i framtiden kan se fördelarna med det här beslutet. Jag tror att sälja för förskola är bra för Tåstarp, säger Liss Böcker.

Även bibliotekschefen Jonas Bolding dömer ut förslaget till biblioteksutrymme i skolhuset.

– Vid försäljning är mitt förslag att vi ersätter filialen med bokbuss, förklarar han.

Läs och följ diskussionerna på HD.se

Etiketter: hd / nst