Skolförsäljning klubbad utan oppositionen

Kommunstyrelsen godkände försäljningen av Tåstarps gamla skola till Ellinor Rydell. Men oppositionen deltog inte i beslutet.

TÅSTARP. Det har varit många turer och snabba svängar när det gäller Tåstarps skola. Så sent som för någon dag sedan kom beskedet från Ellinor Rydell, som ska köpa skolan och starta förskola där, att biblioteket får vara kvar i sin nuvarande lokal.

Men det hjälpte inte för att få ett enigt beslut om försäljningen i kommunstyrelsen. Oppositionspartierna Socialdemokraterna, Engelholmspartiet och Sverigedemokraterna deltog inte i beslutet.

– Det är väldigt odemokratiskt när man bara vill slänga in ett ärende på dagordningen, där vi inte fått vara med på förhandlingar eller fått handlingar i förväg att sätta oss in i. Vi hade inga som helst förutsättningar att delta i något beslut, säger oppositionsrådet BrittMarie Hansson (S).

Oppositionen ville överhuvudtaget inte ha upp försäljningen på ärendelistan, men blev nedröstade. Då valde de att inte delta i beslutet. BrittMarie Hansson menar att det finns flera frågetecken i kontraktet.

– Det här är bara ett ettårigt kontrakt, vad händer sen då? Vi ifrågasätter hur långsiktiga planerna är. Och biblioteket ska visserligen bli kvar, men det blir ju i minskade lokaler när man tar bort det lilla extrarummet, säger hon.

Ellinor Rydell får köpa den gamla skolan med renoveringsbehov för 700 000 kronor. Politikernas krav var att den skulle säljas till marknadspris, men ingen mäklare har kopplats in. Priset är satt av kommunens mark- och exploateringschef Lars-Gunnar Ludvigsson som skött förhandlingarna.

– Vi hade en diskussion om det i ett tidigare skede, men det är ju ett annorlunda objekt som är svårt att prissätta och det finns ju också ett begränsat antal köpare, säger kommunalrådet Åsa Herbst (M) som bedömer att exploateringschefen har bra koll på marknaden och har sett till att priset ligger rätt.

– Spannet ligger på mellan en halv och en miljon kronor, menar Åsa Herbst.

Innan försäljningen är klar ska den även godkännas av kommunfullmäktige.

Etiketter: hd / nst