Tåstarp gläds åt sitt bibliotek

Per Malmgren från föreningen Vi i Skolan är glad att biblioteket i Tåstarp får vara kvar trots att lokalerna blir mindre. Bibliotekarie Ingeborg Andersson har planer på att låta foajén bli det nya ska Per Malmgren från föreningen Vi i Skolan är glad att biblioteket i Tåstarp får vara kvar trots att lokalerna blir mindre. Bibliotekarie Ingeborg Andersson har planer på att låta foajén bli det nya ska

Men föreningen Vi i Skolan hoppas på långsiktiga löften.

TÅSTARP. Beskedet att Tåstarps bibliotek får vara kvar, trots att Tåstarps gamla skola säljs till en privatperson, gläder de i föreningen Vi i Skolan som kämpat för bibliotekets framtid.
– Jag ser positivt på framtiden förutsatt att vi får en långsiktighet i löftena, säger Per Malmgren, styrelsemedlem.

Turerna runt Tåstarps skola har varit många och långa. Till slut stod det klart att skolan inte tas över av föreningen Vi i Skolan för en krona utan kommer att säljas till en privatperson. Trots att föreningen inte fått som den ville menar Per Malmgren att framtiden ändå är ljus sedan de fått veta att biblioteket får vara kvar i sina nuvarande lokaler.
– Det är väldigt positivt och jag är glad över att vem det nu än är som är ytterst ansvarig tog sitt förnuft till fånga och insåg potentialen i biblioteket. Det finns så mycket mer än bara böcker av värde här.

Tidsaspekten oroar
Föreningen har haft ett möte med Ellinor Rydell, som kommer att köpa byggnaden, för att diskutera bibliotekets framtid.
– Det var ett konstruktivt möte där vi både gav och tog. Det är nu det börjar och jag tror att köparen kan ha stor glädje av biblioteket, säger Per Malmgren.
Fortfarande är det dock ett bekymmer att lösningen med biblioteket inte är långsiktigt utan kan komma att förändras om ett par år menar Helen Malmgren.
– Tidsaspekten är en oro, vi hade velat kunna ha ro och njuta av det här.
Bibliotekets lokaler kommer dock att förändras framöver och bli mindre och det som tidigare varit pysselrum kommer inte längre att tillhöra biblioteket. Ingeborg Andersson, bibliotekarie, kommer dock inte låta det hindra den kreativa verksamheten.
– Det här är värt att behålla, jag har redan funderat på hur jag ska lösa det. Jag tror att foajén kommer att förvandlas till skapanderum. Vi har kanske inte så stort golvutrymme men här är högt i tak så man kan till exempel ha utställningar ovanför bokhyllorna.

Skapande inspirerar
Innan pysselrummet försvinner passade personal från Båstads bibliotek på att ta en titt på verksamheten för att inspireras.
– Jag har funderat på vad vi ska göra på våra små filialer där problemet är att det inte finns mycket plats. Det som gjorde mig nyfiken är att det här nästan är en självgående verksamhet, säger Malin Jönsen, barnbibliotekarie i Båstad, medan hon tar en närmare titt på landskapet Dunkla Skogen som byggts upp i pysselrummet.
– På huvudbiblioteket har vi mycket igång men vi vill även ha skapande på de små filialerna och jag har tänkt på att bygga upp något mindre som kan vara ambulerande, fortsätter hon.
Besöket från Båstad visar på värdet av biblioteket i Tåstarps menar Per Malmgren.
– Det här betyder att vi har en så pass intressant verksamhet att det attraherar ett bibliotek på annan ort att hitta inspiration till sin verksamhet och det säger mycket. Det är motsägelsefullt att politikerna vill lägga ner en sådan verksamhet, säger han.

Läs mer hela reportaget på Lokaltidningens hemsida.