Kompromiss kan ge nytt dagis Tåstarp

Ingen försäljning utan istället renovering. Dessutom ny förskola och det snabbt. Centern har fått fram ett nytt förslag om Tåstarps som fler nappar på.

ÄNGELHOLM. Vid onsdagens kommunstyrelse skulle än en gång framtiden diskuteras för det gamla skolhuset i Tåstarp. Sedan förslaget att sälja till en privat förskoleentreprenör havererat och den tilltänkte köparen Ellinor Rydell dragit sig ur har framtiden varit minst sagt oviss.
Och från politiskt håll har det funnits många förslag, och osäker majoritet
De flesta borgerliga var inne på att sälja till högstbjudande, medan oppositionen ville att kommunen skulle behålla fastigheten, trots att den står på försäljningslistan. I potten ligger också lokalerna för biblioteksfilialen, gymnastikföreningen och den nybildade organisationen Vi i skolan.
Vid ett gruppmöte i veckan kläckte centern en idé som Liss Böcker presenterade i samband kommunstyrelsen. Förslaget har kommit fram så snabbt att det inte diskuterats ens inom alliansen före mötet. Ändå blev det ett positivt mottagande.
– Kommunen ska behålla huset och snabbt göra en totalrenovering. I praktiken finns redan ritningar och bygglov. Målet är att redan i år öppna en förskola i skolhuset med två avdelningar. Läget är akut i Hjärnarpsområdet, och nybygget där verkar ju bli rejält försenat, säger Liss Böcker.
Med förskola i huset skulle både bibliotek och gymnastik kunna bli kvar. Precis som det var tänkt med Ellinor Rydell som ägare.
– Naturligtvis får det göras en hel del med huset, bland annat när det gäller handikappanpassning. Men samtidigt skulle vi kunna ta bort paviljongen Morkullan i Hjärnarp. Då finns det ett permanent behov av de här nya platserna, säger Tåstarpsbon Lennart Engström (KD), som kallar förslaget "mycket intressant".
Även från Socialdemokraterna blir det tummen upp. Christer Hansson säger ja direkt.
– Att kommunen ska behålla den här strategiskt placerade byggnaden är vad vi har velat hela tiden. Och att den skulle renoveras. Men det fanns ju ingen majoritet för det tidigare, säger han.
Första reaktionen från Moderaternas kommunalråd Åsa Herbst andas också optimism. Åtminstone sågas inte förslaget.
– Jag ska prata mer med Liss, och är angelägen om att sy ihop det så att det blir en lösning som passar så många som möjligt, säger Åsa Herbst.
När det är dags för beslut handlar det först och främst att få besked från barn- och utbildningsnämnden och från fastighetskontoret. Hur hög blir hyran, och när skulle lokalerna kunna vara renoverade och godkända?
Även om det blir en bred majoritet kring att starta förskola i Tåstarp lär inte partierna vara överens hela vägen. För Liss Böcker är det självklart att förskolan ska drivas av någon annan än kommunen, även om huset förblir kommunalt.
Driftsformen väckte upprörda känslor redan kring det försenade nybygget i Hjärnarp där det från barn- och utbildning förutsattes att den skulle vara kommunal.
– Här sade ju dessutom skolchefen att det var ganska självklart att nästa förskola efter den skulle vara i enskild regi, säger Liss Böcker.