Tåstarps skola renoveras

Föreningen Vi i skolan raggar hyresgäster till Tåstarps skola. Samtidigt är renoveringsarbetena i källaren i full gång.

Sedan i december i fjor har föreningen Vi i skolan varit herre på täppan i Tåstarps skola. När NST hälsar på bankas och surras det i källaren. Inne på toaletten utanför den gamla slöjdsalen befinner sig Max Klintner med borrmaskinen i högsta hugg. Renoveringen är i full gång och själva slöjdsalen är i det närmaste klar.

– Vi har väl att göra ett par veckor till. Golvet ska rensas och olja och så ska vi upp med ny belysning. I slutet av april ska det vara klart, säger Max Klintner.

Föreningens ordförande Michael Hansson ser ljust på framtiden sedan föreningen tagit över skolan som tidigare var kommunens angelägenhet. Alla renoveringar som genomförs får räknas av på priset. Föreningen hyr för en blygsam summa under tre år för att sedan kunna köpa huset för 700 000 kronor.

– I den här skolan kommer byinvånarna att få trevliga möjligheter, säger han.

När slöjdsalen är färdig, väntar nästa projekt. Att renovera den stora skolsalen. Allt sker med ideella krafter och Michael Hansson hoppas att det arbetet kan starta i sommar.

– Vår målsättning är att bevara huset som den samlingspunkt det är. Vi vill utveckla det sociala.

En handfull arbetsgrupper har bildats och 25-30 medlemmar är aktiva. Redan till helgen är det dags för grönytegruppen att städa upp utvändigt.

I nuläget har man tre hyresgäster, biblioteket, Tåstarps gymnastikförening och skytteföreningen. Men Vi i skolan letar efter fler som vill hyra in sig i skolan.

– Vi har haft lite barnkalas och 50-årsfester. Självklart är vi ute efter någon som stadigvarande vill hyra in sig. Men meningen med alltihop är att vi själva ska få ut något positivt.

Man har redan haft en pubkväll i den gamla slöjdsalen. Och det kan bli fler framöver. Likaså är en kurs i yoga och qigong på gång.

Etiketter: hd