Aktuellt

2014 > 03

Efter tidigare strul har jag nu öppnat upp för att kunna diskutera igen. Du måste skapa ett användarnamn för att kunna skriva. Det är väldigt enkelt. Behöver du hjälp, kontakta mig gärna. Maila på niklas.falck@viiskolan.se

Läs hela inlägget »

Föreningen Vi i skolan raggar hyresgäster till Tåstarps skola. Samtidigt är renoveringsarbetena i källaren i full gång.

Sedan i december i fjor har föreningen Vi i skolan varit herre på täppan i Tåstarps skola. När NST hälsar på bankas och surras det i källaren. Inne på toaletten utanför den gamla slöjdsalen befinner sig Max Klintner med borrmaskinen i högsta hugg. Renoveringen är i full gång och själva slöjdsalen är i det närmaste klar.

– Vi har väl att göra ett par veckor till. Golvet ska rensas och olja och så ska vi upp med ny belysning. I slutet av april ska det vara klart, säger Max Klintner.

Föreningens ordförande Michael Hansson ser ljust på framtiden sedan föreningen tagit över skolan som tidigare var kommunens angelägenhet. Alla renoveringar som genomförs får räknas av på priset. Föreningen hyr för en blygsam summa under tre år för att sedan kunna köpa huset för 700 000 kronor.

– I den här skolan kommer byinvånarna att få trevliga möjligheter, säger han.

När slöjdsalen är färdig, väntar nästa projekt. Att renovera den stora skolsalen. Allt sker med ideella krafter och Michael Hansson hoppas att det arbetet kan starta i sommar.

– Vår målsättning är att bevara huset som den samlingspunkt det är. Vi vill utveckla det sociala.

En handfull arbetsgrupper har bildats och 25-30 medlemmar är aktiva. Redan till helgen är det dags för grönytegruppen att städa upp utvändigt.

I nuläget har man tre hyresgäster, biblioteket, Tåstarps gymnastikförening och skytteföreningen. Men Vi i skolan letar efter fler som vill hyra in sig i skolan.

– Vi har haft lite barnkalas och 50-årsfester. Självklart är vi ute efter någon som stadigvarande vill hyra in sig. Men meningen med alltihop är att vi själva ska få ut något positivt.

Man har redan haft en pubkväll i den gamla slöjdsalen. Och det kan bli fler framöver. Likaså är en kurs i yoga och qigong på gång.

Etiketter: hd
HD/NST Barbro Hallin HD/NST Barbro Hallin

Efter många turer släppte idrottsläraren Ellinor Rydell sin dröm om att starta en egen förskola i Tåstarps gamla skola. Till sommaren har hon ändå hyrt in sig i den gamla skolan för att starta ett sommarläger för barn.

– Förskoleplanerna gav mig många idéer som jag ville göra något av, förklarar Ellinor Rydell.

Hennes plan var att starta en förskola med idrottsprofil i den gamla skolan. Planer som till att börja med togs emot positivt av kommunen. Men en försäljning av huset till Ellinor Rydell resulterade i en politisk strid som drog ut på tiden så pass att bankerna blev tveksamma. Resultatet blev att hon fick lägga planerna på hyllan.

– Nu när lite mer än ett år är jag redo att sätta igång med något nytt igen, säger hon.

Till sommaren har hon tagit tjänstledigt från sitt arbete som förskollärare i Munka Ljungby för att under tre veckor, mellan den 16 juni och 4 juli, driva ett dagläger för barn i åldern sex till tio år.

– Barnen ska få möjlighet att prova en mängd olika idrotter, både inomhus och utomhus, berättar Ellinor Rydell.

Etiketter: hd
Öppna och läs information i dokumentet här. Öppna och läs information i dokumentet här.

Intresset för både Yoga och Qigong var så uppskattat när vi arrangerade Prova-på-kvällen nyligen.
Vi har nu tillsammans med Spira Hälsa nöjet att erbjuda en vårtermin i Yogan och Qigongens tecken.

Det är viktigt att ni anmäler ert deltagande senast den 23 mars, då platserna är begränsade.

OBS! NYTT DATUM!
Vi i skolan i samarbete med Gånarps lilla gröna inbjuder till trädgårdskväll.
Ikväll får vi tips och idéer av Anna-Mia från Gånarps lilla gröna om vad vi bör tänka på vid t.ex beskärning av buskar, hur förbereder vi trädgården på bästa sätt inför våren/sommaren.
Möjlighet att köpa trädgårdsböcker finns för den som är intresserad.
Kaffe och fralla serveras för 40 kr/pers!

Läs hela inlägget »

Vi har nu ett nytt och betydligt bättre forum, där du kan diskutera ämnesvis på vår hemsida.
Du kan direkt nå arbesgrupperna, styrelsen och medlemmar i detta forum väldigt enkelt.
Har du frågor, eller funderingar kring detta, kontakta Niklas Falck.

Vi i skolans kalender