Låt byborna i Tåstarp-Toarp-Gånarp behålla sin enda samlingsplats

Den borgerliga alliansen har planer på att sälja Tåstarps f.d. folkskola till en privatperson som i sin tur har planer på att starta upp en privat förskola. Är helt på det klara att det behövs barnomsorgsplatser, men varför måste det vara i den gamla skolan i Tåstarp? Måste finnas något annat alternativ.
Om en försäljning sker kommer biblioteket att bli drabbat, hamnar ev. i källaren. Hur ska äldre personer, funktionshindrade ta sig dit? Det kan vara problem som det ser ut idag med 2-3 trappsteg! Ner till en källare är det betydligt fler.

Varför ska en eventuell försäljning inte ske via anbudsgivning? Finns kanske andra intressenter som vill bevara skolan till det den används till idag.

Varför ger man inte föreningen Vi i Skolan en chans att ta över? PRO Hjärnarp-Tåstarp förfogar över före detta Margretetorps skola. Där hade kanske kommunen lite tur i oturen när skolan drabbades av en omfattande brand för ett antal år sedan. Den blev återuppbyggd och då är den av naturliga skäl i bättre kondition än skolan i Tåstarp.

Se framåt några år! Vad händer om den tilltänkta köparen vill sälja fastigheten? Vad finns det för förbehåll att bibliotek, gympa med mera får vara kvar?

Denna byggnad kan utnyttjas på många olika sätt. Man kan hyra ut till mindre familjefester såsom barndop, släktträffar, barnkalas etc. Då är det bl.a. den så kallade "mellansalen" som gäller samt även tillträde till gympasalen. Där finns tillgång till kök som kanske behöver fräschas upp samt att toaletten byggs om så den blir handikappanpassad.

Gällande biblioteket är det en träffpunkt för byborna och då för många barn. Hur lämpligt är det att ha detta i en eventuell bokbuss? Ni som inte varit inne på Vi i Skolans hemsida bör göra det. Adressen är www.viiskolan.se

Vi Socialdemokrater verkar för att ha en levande landsbygd!

Eva-Lena Lindell
Munka Ljungby-Hjärnarps Socialdemokratiska förening