Lättnad efter beskedet

TÅSTARP. Att biblioteket i Tåstarp kan få finnas kvar i sina nuvarande lokaler väcker positiva tongångar hos flera som besökte biblioteket under torsdagen.
– Detta är väl ett fantastiskt utfall jämfört med de förutsättningar som fanns innan. Jag tycker absolut om det när det gäller biblioteket. Men det är tråkigt att pysselrummet försvinner, säger Per Malmgren som sitter i styrelsen för byaföreningen Vi i skolan.
Han skulle även vilja se någon slags garanti som säkrar bibliotekets framtid i lokalerna.
– Det skulle finnas något slags förbehåll som säkrar bibliotekets framtid. Tidsaspekten är det svåra i det här. Det finns en osäkerhet i vad som händer om ett par år, säger Per Malmgren.
Han ser inte att något av de alternativ som tidigare föreslagits för biblioteksflytt inom byggnaden eller att en bokbuss, som tidigare varit på förslag, skulle bli bra.
– En bokbuss är ingenting jämfört med att ha ett bibliotek. Det är ett nav kring biblioteket.
Per Malmgren och frun Helene vill att föreningen ska få ta över hela skolbyggnaden.
– Hade byn fått ta över det hade det varit säkrat för byn, säger Helene Malmgren.
Ingeborg Andersson är filialföreståndare och dessutom boende på orten.
– Efter jag fick höra detta har jag redan börjat fundera på hur jag kan möblera om. Jag är rätt fiffig och ska nog få plats med det som behövs, säger hon.
Ingeborg Andersson räknar med att filialen har omkring 5 000 utlån om året.
Hon räknar med att på något sätt ta in verksamheten som i dag finns i pysselrummet i bibliotekets lokaler.
På torsdagen hade Åsa Bjäräng tagit sig till biblioteket tillsammans med sonen Olle Bjäräng. I princip varje vecka brukar de komma dit för att låna böcker.
– Det är här vi samlas i byn så det är roligt om det kan vara kvar. Vi har pratat mycket om det i byn och känt en oro för hur det ska bli. Det är roligt att det finns något på landet. Så nu känns det bra. Särskilt om man har barn så går man hit ofta, säger Åsa Bjäräng.

Läs hela reportaget på HD.se