Högre summa när mäklare värderar skolhuset

Mellan 800 000 och en miljon kronor. Det är värdet på Tåstarps gamla skola enligt en oberoende mäklare. Men Liss Böcker (C) tycker ändå det satta priset på 700 000 kronor är rimligt.

TÅSTARP. Det blev stopp vid förra veckan fullmäktigemöte då alliansen ville sälja Tåstarps skola till Ellinor Rydell för 700 000 kronor utan att ha låtit en mäklare värdera det gamla skolhuset.
Oppositionen med Engelholmspartiet, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna fick igenom en återremiss med krav på en oberoende värdering och försäljning av huset på öppna marknaden.
På torsdag kommer försäljningen upp igen för beslut vid ett extrainsatt fullmäktigemöte, och då med den värdering som nu har gjorts av Kustmäklaren. Den säger att huset har ett marknadsvärde på 900 000 kronor, plus eller minus 100 000 kronor.
Kommunens exploateringschef Lars-Gunnar Ludvigsson, som först satte prislappen till 700 000 kronor, tycker ändå att det var någorlunda rätt och ser ingen anledning att kommunen ska höja priset nu.
– Jag har hela tiden sagt att priset ligger någonstans under en miljon kronor. Men det är en svår fastighet eftersom det inte finns någon självklar användning, menar han.
Han anser dessutom att man måste väga in att kommunen får något tillbaks i affären när de säljer till Ellinor Rydell som ska öppna förskola i huset i början på nästa år.
– Vi får en förskola i trakten, gymnastiksalen blir kvar och det finns en uppgörelse om biblioteket som räddas i åtminstone ett år, säger han.
Kommunalrådet Liss Böcker (C) ser inte heller någon anledning vare sig att bjuda ut huset till allmän försäljning eller att höja priset.
– Räknar man in de här andra sakerna, där vi knyter upp köparen så kan jag ändå tycka att vi hamnade ganska rätt, säger hon.
Oppositionen håller inte med. Stig Andersson (EP) anser att de självklart ska höja priset.
– Nu vet vi vad huset är värt. Om Ellinor Rydell ska köpa så är det rimligt att det ska vara för marknadsvärdet, alltså 900 000, säger han.
För Socialdemokraterna är förstahandsalternativet fortfarande att överlåta skolan till byföreningen Vi i skolan. I andra hand ska huset säljas på öppna marknaden.
– Annars får ju priset ligga där mäklaren sagt. De måste ju ändå ta den siffran på allvar, säger hon och tycker inte att det finns skäl att hålla priset nere för att biblioteket och föreningarna får vara kvar.
– Det betyder ju att köparen får in pengar från hyrorna.

Läs kommentarerna som pågår under artiklen på HD.se