Höjer inte priset på skolhus

TÅSTARP. I morgon, torsdag, är det extramöte i kommunfullmäktige. På dagordningen står försäljningen av Tåstarps skola till Ellinor Rydell som ska starta förskola. Ett ärende som oppositionen fick återremitterat vid förra fullmäktige.

Nu har det på deras begäran gjorts en värdering av Kustmäklaren, som anser att marknadsvärdet på det gamla skolhuset är 900 000 kronor, plus eller minus 100 000 kronor. Ändå vidhåller majoriteten, med de borgerliga partierna och Miljöpartiet, att huset ska säljas för de 700 000 kronor som man först satte.
Att köparen samtidigt "binder upp sig" genom att hyra ut lokaler till bibliotek och föreningsliv anser de är argument nog för att hålla sig till det lägre priset.
Och så blev det också när frågan var uppe i kommunstyrelsen på onsdagen. Förslaget till kommunfullmäktige är att sälja för 700 000 kronor och avstå allmän budgivning.
Men Engelholmspartiet vidhöll sin mening att huset bör säljas på öppna marknaden. Det stämde Socialdemokraterna in i fast deras förstahandsyrkande var avslag på försäljningen, partiet har hela tiden velat att byföreningen Vi i skolan ska få överta skolhuset. Omröstningen slutade med åtta röster mot fem för att sälja till Ellinor Rydell utan budgivning, där även Sverigedemokraterna stod på oppositionens sida.