Ingen ny förskola i Tåstarp

Motståndet och tiden som rann iväg blev för mycket. Ellinor Rydell släpper sin dröm om egen förskola i Tåstarp. Det blir ingen fastighetsaffär mellan henne och kommunen.

TÅSTARP. Beskyllningarna, ryktena och rena trakasserier var avgörande faktorer. Planen på en ny privat förskola med inriktning på hälsa i det gamla skolhuset är skrotad. På onsdagen bestämde sig Ellinor Rydell för att säga nej till den fastighetsaffär kommunfullmäktige precis godkänt vid ett extra sammanträde.
– Genom hockeyn har jag lärt mig att ta många smällar och mycket skit. Men det här blev för mycket till och mig för mig. Det har gått ut över hela familjen och blev även rena hot, säger Ellinor Rydell.
Att det varit en lång och motig resa hela hösten har framkommit genom mängder av artiklar, insändare och kommentarer. Den nybildade organisationen Vi i Skolan har hela tiden varit motståndare till kommunens försäljning.
Även största oppositionspartiet Socialdemokraterna har gått emot, liksom flera andra politiska grupper.
Ytterligare två tunga skäl fällde projektet.
– Även banken som först sagt ja till lån har naturligtvis följt debatten. Med tanke på alla kritiker har de blivit mer tveksamma, och nu hade jag inte längre någon klar finansiering, säger Ellinor Rydell.
Den långa kommunala hanteringen av försäljningen har spelat en avgörande roll. Tanken från början var att öppna i januari. Nu blev det omöjligt. Och även om det troligen finns behov och möjligheter att starta senare, är det mer osäkert.
– Jag vet ju inte hur många barn som vill börja senare i vår, säger Ellinor Rydell, som länge stått emot alla råd om att hon borde tänka om och lägga ned förskoleprojektet.
– Det har varit väldigt många tårar, och nu är de slut. I dag ger jag det här beskedet till er på NST och Liss Böcker (C-politiker) somt trott på det här hela tiden.
Några nya planer på egen förskola finns inte. Ellinor Rydell tänker fortsätta sitt jobb på Möllebackens förskola i Munka Ljungby. Åtminstone ytterligare en tid.
– Just nu vill jag bara landa, ta det lugnt och fira jul.
Har du några råd till andra nya företagare som är intresserade av affärer med kommunen?
– Nej. Men det bli intressant att se vad som händer med skolan i Tåstarp. Nu får väl kritikerna som de vill, att fastigheten säjs på öppna marknaden.