Kalender - På gång

Biblioteket & Galleri Elva

2013 > 01

Tostarps sockens hembygdsförening arrangerar fotoutställning.

Vernissage tisdagen den 22 januari 17 – 19

Därefter ser du utställningen Tisdagar och Torsdagar 15 – 19
till och med torsdagen den 14 februari

Galleri elva
Tåstarps bibliotek

SKOLANS FORUM

Diskutera i vårt FORUM

Det är viktigt att vi alla diskuterar, bollar idéer och informerar varandra i detta forum.
Vill du skapa nya diskussionsgrupper är du välkommen att göra det också.
Du är en del av det!

Gå till vårt Forum -->>

There are no entries for this period.

Vi i skolan i media

2013 > 01

Vill och kan föreningen Vi i skolan köpa Tåstarps skola? På onsdag träffar de kommunledningen för att återuppta diskussionerna om försäljningen.
TÅSTARP.
Kommunen valde förskoleföretagaren Ellinor Rydell som köpare framför föreningen Vi i skolan. De trodde mer på hennes projekt, som också skulle ge kommundelen välbehövliga förskoleplatser.
Men planerna på den nya förskolan gick i stöpet vid Lucia. Då gav Ellinor Rydell upp. Den långa och konfliktfyllda politiska hanteringen och kritiken som gjort bankerna tveksamma ledde fram till beslutet.
Nu är kommunen tillbaks på ruta ett med försäljningen av Tåstarps skola. Och styrelsen för Vi i skolan har blivit inbjudna till ett möte med kommunpolitikerna på onsdag.
– Vi är fortfarande intresserade och är glada för att man visar oss sådant intresse att man kallar oss till ett möte. Men vi har inte fått något förslag, säger föreningens ordförande Michael Hansson.
I ett tidigare skede handlade det om att föreningen skulle överta det gamla skolhuset, med kommunens biblioteksfilial som en av hyresgästerna, för en krona. Då tänkte de låna en miljon för att klara nödvändig renovering. Nu är det marknadspris som gäller, har de fått besked om. Huset är värderat till 900 000 kronor av mäklare och tanken var att sälja för 700 000 till Ellinor Rydell.
Klarar ni det ekonomiskt?
– Det har vi så klart funderat på och om vi får ett konkret förslag måste vi ha ett stormöte och känna våra medlemmar på pulsen. Har man ett hållbart koncept och borgenärer så kan man alltid få lån, säger Michael Hansson.
Från föreningens sida handlar det om att behålla mötesplatsen i byn och biblioteket. De hoppas också få dit en uteförskola som hyresgäst.
Lennart Engström (KD) förklarar varför alliansledningen har bjudit in till mötet:
– Vi har fått kritik för att föreningen inte fick resonera med oss om sitt förslag. Det blir ett helt neutralt möte där vi ska prata igenom läget och hur det har blivit, säger han.
Är det realistiskt att föreningen köper skolan?
– Nej, jag ser det inte som speciellt realistiskt, men det är ändå viktigt att vi får den här dialogen med dem, säger Lennart Engström.
Även kommunalrådet Åsa Herbst (M) säger att hon vill lyssna på hur Vi i skolan resonerar om framtiden.
– Jag har inte själv haft så mycket direktkontakt med dem. Det här är verkligen som ett blankt blad just nu och det finns inga beslut tagna om någonting, säger hon.
Oppositionsledaren BrittMarie Hansson (S) kommer också att delta. Socialdemokraterna har hela tiden arbetat för att Vi i skolan ska få köpa skolan, men är nu med på att det i så fall måste ske till marknadspris.

Läs reportaget och kommentarerna på HD.se

Bo på lantgård
Hästaktiviteter

Ta mig dit --->

Toarps Lv Teknik

Plåtslagaren i
byarna!

Britas Hudvård

www.britashudvard.se

Annonsera här!

Vi behöver ditt stöd för att bevara skolan i framtiden!
Tryck här för mer information.