Partierna oense om skolhus

Foto: Mats Roslund Foto: Mats Roslund

TÅSTARP. Sedan den tilltänkte köparen och förskoleföretagaren dragit sig ur har det varit tyst om Tåstarps skola. Åtminstone från kommunledningen. Den stora frågan finns kvar, sälja, eller inte sälja?

– Fastigheten står på försäljningslista. Det har fullmäktige bestämt, och det var även Socialdemokraterna med på, säger kommunstyrelsens ordförande Åsa Herbst (M), som dock vet att det inte är lika självklart längre.

Största oppositionspartiet har dessutom förklarat att kommunen borde behålla det gamla skolhuset vid kyrkan. De var ett av partierna som gick emot den försäljning som ändå sprack när köparen backade.

– Vi står kvar vid det. Kommunen bör göra en minirenovering så att gymnastikföreningen och biblioteket kan stanna. Då kan skolan fortsätta att vara en samlingspunkt i byn, och föreningen Vi i skolan får som de vill, förklarar BrittMarie Hansson (S).

Från majoriteten har det låtit annorlunda. Och när den tilltänkta affären sprack var det flera som direkt var inne på att snabbt sälja huset till högstbjudande för att slippa fler likande debatter.

Det var meningen att ett första politiskt beslut skulle ha tagits i veckan. Tåstarps skola stod med på listan till extramötet i kommunstyrelsens arbetsutskott. Men på initiativ från ordföranden plockades ärendet bort.

– Med tanke på hur det nu blev vore det bra om frågan diskuterades ytterligare en gång inom partigrupperna. Det verkar finnas lite för många förslag, säger Åsa Herbst (M).

Och hon sticker inte under stol med att Socialdemokraternas inställning retar.

– Att prat om någon slags nödrenovering när vi nu ser så många exempel på vad som händer när hus inte sköts ordentligt är konstigt. Smårenoveringar brukar bli både dyra och besvärliga, säger hon.

Största anledningen till att ärendet ströks är ändå Kristdemokraterna. De verkar fortfarande inne på att sälja billigt till föreningen Vi i skolan. De flesta andra inom alliansen vill ha en anbudsgivning där i princip högsta bud vinner. Det ska också finnas en möjlighet att ge rabatt för något samhällsnyttigt ändamål.

– Viktigast är att vi inte får en så infekterad debatt igen. Förra gången blev ju värderingen plötsligt jätteviktig för många i kommunfullmäktige, säger Åsa Herbst.

Följ den heta debatten på HD.se Klicka här-->>